Hengelsport Centrum Purmerend

Wedstrijdverslagen

Nederlands Kampioenschap Snoekbaarsvissen 2002

Het is September 2001 als vismaat Johan met het idee komt om eens mee te doen met een snoekbaarswedstrijd. Er is namelijk die maand een wedstrijd op het Amsterdamse IJ en aangezien het rustig weer verwacht word kan er met mijn platbodem prima gevist worden. Onze uitslag is slecht maar de sfeer is zo gezellig dat we afspreken om 2002 eens vaker een wedstrijd mee te vissen. Het snoekbaarzen heeft Johan zo gegrepen dat hij op zoek gaat naar een boot. Mijn platbodem is namelijk wel een prima visboot maar voor het rustige varen en verticaalvissen is hij toch minder geschikt. Hij verleit teveel met een beetje wind, waardoor secuur vissen moeilijker is. Het zal Maart 2002 zijn geweest dat Johan in de winkel komt met de mededeling dat hij een “echte” snoekbaarsboot heeft gekocht. We praten over een “deep V” van 5 meter lang en 2 meter breed die ook het grote water en de harde wind aan kan. Dit had ik nooit durven dromen. Nu kunnen we het complete N.K.S. mee vissen.

Het N.K.S. bestaat uit 10 wedstrijden door heel Nederland. Je vist als team (twee man in een boot). Er zijn zowel individuele prijzen te behalen (grootste snoekbaarzen van de dag) als bootprijzen (meeste maatse snoekbaarzen, vanaf 45 cm, per boot). Verder is er voor de beste 10 % van de boten per wedstrijd een finaleticket gereserveerd. De finale is een extra wedstrijd aan het einde van het seizoen met fantastische prijzen tot een complete boot aan toe. Heb je al een finaleticket en zit je wel bij de beste 10% van de dag gaat het ticket automatisch door naar de volgende.  Dus hoe verder je in het seizoen komt, hoe “makkelijker” het wordt om je ticket te behalen.  Je weet van tevoren welk water er gevist word dus trainen is mogelijk zolang je dit maar niet doet in de laatste 5 dagen voor de wedstrijd want dat is verboden voor de deelnemers.

De eerste wedstrijd van het seizoen wordt gehouden op 26-5-2002 op het Gooimeer. Daar dit de openingsdag is van het snoekbaarsseizoen kan er door ons niet in de week ervoor getraind worden. Wel gaan we het water op om te kijken waar de taluuds een beetje liggen en wat de dieptes daar zijn. Echt wijzer worden we daar niet van. Zo is het 10 meter onder de kant en zo zit je midden op die immense plas met 60 cm water onder de boot. Daar er nog niet gevist mag worden hebben we dus ook totaal geen idee op welke diepte we ze moeten zoeken, met welke kleur we moeten vissen en met welk model. Ze zeggen wel eens: een slechte generale is een perfecte uitvoering............
Eindelijk is het dan 26 Mei. 8.00 Uur liggen we in het water en varen we naar de bootcontrole. Iedere boot wordt voor aanvang gecontroleerd of er geen levende aasvis aan boord is en of er niet al snoekbaars aan boord is. Hier liep Johan ook zijn eerste deuk in zijn boot op. Niet omdat hij voor het eerst met een boot vaarde maar omdat organisator H.P. meer zat te kleppen met de deelnemers dan dat hij oplette waar hij voer. Gelukkig viel de schade mee.
De start van de wedstrijd was een geweld van jewelste. 60 Boten die ineens hun gas opendraaien (sommigen met wel 150 pk) om als eerste op de plekken te komen die zij als beste inschatte voor de tijd van het jaar. Daar wij niet zo een plekje hadden besloten we om als laatste, op ons gemak, de haven uit te varen. De meeste boten speerden naar de overkant. Net de haven uit was het 7 meter diep. We gooide een boeitje uit en voeren er drie keer langs met de elektromotor.  Terwijl de boten nog racete wie er als eerste aan de overkant was stond Johan zijn eerste vis al te drillen. En wat voor één. Een prachtige volle snoekbaars van 85 cm kwam langzaam uit de diepte. De eerste vis en gelijk (als later zou blijken) de grootste van die dag. Meteen kwam er een controleboot langszij om de vis te meten en hem (of haar) weer in vrijheid te stellen. Verder vingen we die dag (van 9.30 uur tot 14.30 uur) nog 4 maatse vissen erbij. We bleken de zesde plaats te hebben en gelijk al een finaleticket. De grootste vis leverde ons €200,- op en een fish finder ter waarde van €400,-. Kan je je een betere start wensen? (later bleek er een fout te zijn gemaakt met het invoeren van de vissen en schoven we naar de 7de plaats maar het ticket mochten we houden).

9-6-2002 de Mooie Nel.
De Mooie Nel ligt bij Spaarnewoude en is een relatief klein water voor 60 boten. Het weekend vóór de wedstrijd waren wij natuurlijk op het water om dit te verkennen. Met moeite wisten Johan en ik enkele vissen te vangen. De wedstrijd zelf zou nog veel moeilijker blijken. Na de start gingen ook hier weer de boten als een speer naar hun plekjes. Waar we nu achter kwamen is dat de Mooie Nel gedomineerd werd door de penvissers. Je moet het maar weten. Daar de boten met penvissen lange ankertouwen hebben uitliggen maakte dit het voor de verticaalvissers nog beperkter om langs een taluud te driften. Ik verspeelde hier dus ook veel shads in de ankertouwen maar we wisten uiteindelijk nog 1 maatse vis van in de 60 cm naar boven te toveren wat ons hier op de 21ste plaats liet belanden.

23-6-2002 de IJssel.
Voor de IJssel hadden we geen mogelijkheid om voor te vissen.  Als ik intussen iets een moeilijk water vind dan is dat dus wel een rivier. De bodem is vrij monotoon en de stroming (en in dit geval de wind) maken het er niet makkelijker op om je kunstaas met perfectie te presenteren. Veel werd er door de deelnemers niet gevangen en verder als een paar ondermaatse vissen kwamen Johan en ik niet. Tot een kwartier voor het einde. Daar de accu’s van zowel de fishfinder (de andere fishfinder hadden we opgeblazen 5 minuten na de start) als de elektromotor leeg waren hadden we besloten om met diep duikende pluggen op de benzinemotor te trollen. Hier kreeg ik een gigantische klap op de handhengel. Omdat we de wind mee hadden en tegen de stroming in trolde schoot de boot ten opzichte van de snoekbaars die stil tegen de stroming in lag met een behoorlijke vaart naar voren. Door deze snelheid werd de snoekbaars direct naar de oppervlakte getrokken. Wat een bak. Zeker weer goed voor een eerste of tweede plaats van de grootste vis. Zelf de controleboot die 50 meter verder lag kwam onze kant al opvaren bij het zien van zo een joekel. Alleen had ik een foutje gemaakt. In plaats van mijn afgesteunde hengel (je vist ieder met twee hengels) links van me te plaatsen zodat ik met de handhengel die korter is altijd bij een aanbeet naar achter kan lopen om bij de motor de vis te drillen had ik hem recht van me staan en liep de lijn van de handhengel onder de andere hengel door. Nu moest ik met mijn handhengel onder de andere hengel door waardoor de lijn vlak langs de boot kwam te lopen. De snoekbaars die besefte dat er wat mis was kwam ook tot leven en dook de diepte in. Toen ook nog eens de wind vat op de boot kreeg en deze richting mijn lijn blies was het kwaad al geschied. Een slappe lijn gaf aan dat de propeller door de lijn was gegaan en dat mijn “record “ weer vrij was. Gelukkig weet ik dat en snoekbaars de plug vrij snel lost als de lijn slap valt dus voor het welzijn van de vis hoef ik me geen zorgen te maken maar je mag rustig van me aannemen dat ik zeer pissig was om deze blunder. Ik wist niet dat ik zo fanatiek kon zijn. Bijna sneuvelde mijn hengel van kwaadheid op de bootrand maar toen ik als die collega vissers zag kijken wilde ik ze dat genot toch niet gunnen. Deze wedstrijd leverde ons de 30ste plaats op (je kan maximaal 30 strafpunten krijgen als je meedoet omdat anders het verschil te groot wordt  en bij niet meedoen krijg je 35 punten aan je broek).

1-9-2002. Het IJ.
Daar we twee maanden zomerstop hadden zijn we veel op het Amsterdamse IJ wezen trainen. Het IJ typeert zich door zeer veel vis maar vooral ondermaatse vis. Penvissend pak je vaak de grotere vissen maar lig je langer op 1 stek die soms niets of weinig oplevert, verticalend stroop je een veel groter stuk af waardoor de kans op (grote) vis groter word. We besloten hier onze tactiek op aan te passen. Eerst verticalen (wat we redelijk beheersen) tot we op de vis komen om daarna de plek met de pen af te romen (waar we toch wat meer nog op moeten trainen). Het IJ leverde ons uiteindelijk 2 maatse vissen op. 1 met de pen en 1 verticalend terwijl we met beide technieken zeer veel ondermaatse vissen aan boord hadden gehad. Maar ja die tellen nu eenmaal niet. Weer een wedstrijd met 30 punten aan onze broek. Hoe was het ook al weer, een goed begin is...........

22-9-2002. de Maas.
Weer een rivier. Weer een monotone bak met water. In de Maas is het ook zo dat als hij niet stroomt de vis zich ophoud op de diepere grindgaten die aan de Maas liggen. Het weekend ervoor was ik er met mijn platbodem opgeweest (Johan kon niet) en had ik ondervonden dat het een taaie wedstrijd zou worden. Helder en zonder stroming. Om toch nog de kick van het vissen te voelen waren we de Litshe Ham opgeweest, een grindgat dat voor 12-1-2003 op het programma staat. In tegenstelling tot de Maas ving ik me hier helemaal scheel en ging dan ook met zeker een 30 maatse vissen en vele ondermaatse vissen weer terug naar huis. We besloten om te beginnen met trollen van pluggen om zo een zo groot mogelijk gebied af te vissen en ons daarna met de stroom mee terug te laten nemen en te verticalen met shads. Bijna niemand die we spraken onderweg had wat gevangen zodat we blij waren dat we een half uur voor tijd onze eerste en enigste maatse vis vingen. Geen prijs maar wel een 18de plaats. Intussen stonden we 16de in het totaalklassement waar we reuze trots op waren. Het was ons eerste seizoen met veel onbekend water en het uitgangspunt was om boven de laatste 10 te eindigen. Nu maakte we zelfs kans op het interland Nederland-Belgie waar de beste 15 deelnemers naar uitgezonden worden.

6-10-2002. De Vlietlanden.
Voor de Vlietlanden kreeg de organisatie uiteindelijk geen toestemming zodat er uitgeweken werd naar het Gooimeer. Tenminste bekend terrein. Uiteindelijk stonden we in de rij om te traileren toen we hoorden dat de wedstrijd werd afgelast vanwege het slechte weer. Er stond een pittige wind en zeker voor de kleinere boten kon het gevaar opleveren. Ik denk dat het een verstandige beslissing is geweest van de organisatie want achteraf kan je makkelijk kletsen. Wij zijn wel het water op geweest om te trainen. Het was een mooie gelegenheid om de boot te leren controleren (hier komt toch behoorlijk wat bij kijken). Ook nu hadden we een goeie dag. Vergeleken bij de andere boten die er ook op waren geweest hadden wij veel maatse vis. Zeker een top5. Maar ja de wedstrijd was afgelast en zou het weekend erop worden gevist. Johan kon de 13de niet maar gelukkig kon ik een beroep doen op Jaap (Lood) Sombroek die ook al over een prachtige boot beschikt. En omdat je in het seizoen 2 keer een vervanger mag inroepen maakte het ook niet uit voor het klassement. Vol vertrouwen begonnen wij aan de wedstrijd. Ook omdat ik het weekend ervoor zo goed gevangen had. Ik wist welke shad en welke plekken. Binnen 5 minuten had Jaap de eerste maatse vis aan boord en het vertrouwen steeg. Helaas wisten we naast ongeveer 40 ondermaatse vissen er maar twee maatse bij te vangen. Dat is nu net die factor geluk die je moet hebben. Jaap langs deze weg nog maal bedankt en we doen graag weer een beroep op je indien nodig. Deze keer net geen dertig punten aan onze broek maar 29.

20-10-2002 Het Joppe.
Het Joppe is een water in de buurt van Leiden. Geen groot water maar wel een mooi water. Door de verschuiving van de wedstrijd van het Gooimeer hadden we geen tijd om het water van te voren te verkennen. Direct na de start begonnen we goed. Binnen 5 minuten hadden we 4 vissen aan boord. 3 Ondermaatse en 1 maatse vis. Ons vertrouwen groeide want een goed begin...........
Helaas, ook hier verloren we kostbare punten want naast die vier vissen hebben we de rest van de dag bijna geen aanbeet meer gehad en al helemaal geen maatse vis meer gezien. Ook op het Joppe kregen we 30 punten aan onze broek zodat we nu in het totaalklassement zijn afgezakt naar de 24ste plaats van de 85 deelnemers. Gelukkig hebben we nog drie wedstrijden te gaan voor de finale. We hebben nog een kansje voor het interland en we zullen er ook alles aan doen om toch onze positie te verbeteren. Voor resultaten kan je ook kijken op:
www.effevisse.nl en dan het logo van de NKS aanklikken. Hier vindt u alle resultaten zowel qua wedstrijd als qua totaalklassement.

Edwin Wouters
Team HCP
Hengelsport Centrum Purmerend

Alle wedstrijdverslagen in dit archief